Termenul de garanţie oferit de firma S.C. Aquator Transilvania SRL SRL este de 10 ani pentru produsele achiziţionate pe persoană fizică şi 1 an pentru produsele achiziţionate pe persoană juridică.
Garanţia legală de conformitate
Principalele caracteristici ale acesteia sunt: - Are caracter obligatoriu, trebuind să fie acordată de vânzătorul unui produs consumatorului acestuia. Neacordarea acestei garanţii pentru lipsa de conformitate reprezintă contravenţie, putând fi sanctionată conform legii. - Prin vânzător se întelege orice persoană fizică sau juridică autorizată care, în cadrul activităţii sale, comercializează produse în condiţiile unui contract încheiat cu consumatorul.
Produsul înseamnă orice bun material mobil a cărui destinatei finală este consumul sau utilizarea individuală sau colectivă.
- Consumatorul înseamnă orice persoană fizică sau grup de persoane fizice care cumpără, dobândeşte, utilizează sau consumă produse în afara activitătii profesionale/comerciale – aşadar, prevederile legale vizează exclusiv protejarea consumatorului casnic.
Se aplică doar pentru lipsa de conformitate, adică dacă produsele se găsesc, la momentul livrării lor către consumator, într-una sau mai multe din urmatoarele situatii:
1. nu corespund descrierii făcute de vânzător şi nu au aceleaşi calităţi ca şi produsele pe care vânzătorul le-a prezentat consumatorului ca mostră sau model;
2. nu corespund oricărui scop specific solicitat de către consumator, scop făcut cunoscut vânzătorului şi acceptat de acesta la încheierea contractului de vânzare-cumpărare;
3. nu corespund scopurilor pentru care sunt utilizate în mod normal produsele de acelasi tip;
4. fiind de acelasi tip, nu prezintă parametri de calitate şi performante normale, la care consumatorul se poate astepta în mod rezonabil, date fiind natura produsului şi declaraţiile publice privind caracteristicile concrete ale acestuia, făcute de vânzător, de producător sau de reprezentantul acestuia, în special prin publicitate sau prin înscriere pe eticheta produsului.
Nu se consideră că există lipsa de conformitate dacă în momentul încheierii contractului de vânzare-cumpărare, consumatorul a cunoscut sau nu putea, în mod rezonabil, să nu cunoască lipsa de conformitate sau dacă lipsa de conformitate este cauzată de materialele furnizate de consumator.
Se consideră însă fi o lipsa de conformitate cea rezultată din instalarea incorectă a produselor dacă: (i) instalarea a fost făcută de vânzător sau pe răspunderea sa, ca parte a contractului de vânzare de produse; sau (ii) dacă instalarea s-a făcut de consumator în mod gresit din cauza unor deficiente în instructiunile de instalare.
Termenul de garantie legală de conformitate este de 2 ani de la data livrării. Pentru produsele folosite, părtile pot agrea un termen mai mic, dar nu sub un an. Pentru primele 6 luni se aplică prezumţia de existentă a lipsei de conformitate la data livrării; după primele 6 luni, consumatorul trebuie să dovedească faptul că lipsa de conformitate a existat la momentul livrării. Consumatorul trebuie să informeze vânzătorul cu privire la lipsa de conformitate în termen de 2 luni de la constatarea acesteia.
Cel care este răspunzător pentru lipsa de conformitate faţă de cumpărător este vânzătorul, nu producătorul. Vânzătorul are drept de regres însă contra producătorului. De la acest regres se poate deroga prin acorduri speciale între părti. Nu se poate deroga însă de la obligatia vânzătorului fată de cumpărător de a acorda garanţia pentru lipsa de conformitate.
Modalitatea de acordare a garanţiei legale de conformitate este aducerea produsului la conformitate, fără plată, prin reparare sau înlocuire, în funcţie de opţiunea consumatorului, Consumatorul poate alege liber între reparare şi înlocuire, cu conditia ca modalitatea aleasă pentru aducere la conformitate să nu fie disproporţionată sau imposibilă.
O măsură reparatorie este considerată ca disproportionata dacă ea impune vânzătorului costuri nerezonabile în comparaţie cu cealaltă măsură reparatorie, potrivit criteriilor din lege, şi este considerată imposibilă dacă vânzătorul nu are un produs identic pentru înlocuire.
În mod subsidiar, consumatorul poate solicita fie reducerea corespunzătoare a pretului produsului, fie rezolutiunea contractului de vânzare-cumpărare, cu consecinta restituirii produsului către vânzător şi a pretului plătit acestuia de către consumator. Consumatorul poate cere una dintre aceste două măsuri (i) dacă nu beneficiază nici de repararea, nici de înlocuirea produsului; (ii) dacă măsura reparării sau înlocuirii nu a fost adusă la îndeplinire într-un termen rezonabil; sau (iii) dacă vânzătorul nu a luat măsura reparării sau a înlocuirii fără incoveniente importante pentru consumator. În niciun caz, consumatorul nu poate solicita reducerea preţului sau rezoluţiunea contractului dacă lipsa conformităţii este minoră.